• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 2 minuten

Opinie: Europese automarkt is te afhankelijk van China

De export van Chinese elektrische auto’s naar de EU is de afgelopen drie jaar explosief gestegen, en er lijkt vooralsnog geen rem op te zitten. Zo legt komende week een splinternieuw Chinees autoschip aan in de haven van Vlissingen, de zogenaamde ‘BYD Explorer nr.1’. Het International Trade Centre (ITS) meldde eerder al een groei van 1% in 2020 naar maar liefst 16% in 2022. Dit is toe te rekenen aan de staatssteun die China verstrekt aan fabrikanten van elektrische auto’s. Door overproductie dumpt het land haar elektrische auto’s op de Europese markt. Zo houdt China de prijzen van auto’s ‘made in China’ kunstmatig laag.

Verzekeraar Allianz schat in dat, door het grote aanbod van deze goedkope elektrische auto’s, de Europese autofabrikanten tegen 2030 jaarlijks ruim 7 miljard euro aan gederfde winst mislopen. Slecht nieuws voor de concurrentiepositie van onze Europese auto-industrie, vindt ook Commissievoorzitter Ursula Von Der Leyen. Tijdens de ‘State of the Union’ kondigde ze een anti-subsidieonderzoek aan naar Chinese elektrische auto’s. Onlangs stelde ze het nogmaals aan de kaak tijdens een bezoek aan China. Een goede zet, want er is veel aan te merken op Chinese elektrische auto's.

Naast oneerlijke concurrentie ligt ook het risico van spionage op de loer. De moderne auto is een computer op wielen met microfoons, camera’s en software­programma’s. Kwaadwillenden kunnen deze hacken om biometrische data te verzamelen en de controle van het voertuig over te nemen. En dat gebeurt ook! Chinese autofabrikanten zijn onderworpen aan wetgeving die hen dwingt om data met Chinese inlichtingendiensten te delen. Europa lijkt zich onvoldoende bewust van deze veiligheidsrisico’s.

Deze zorgen zijn zeker gegrond, maar wat doen wij zelf eigenlijk om onze Europese auto-industrie te versterken? Als we niet snel iets doen, wordt Europa ingehaald. Niet enkel door China, maar ook door de VS die inmiddels ongeveer 350 miljard euro investeren in de verduurzaming van de Amerikaanse economie met de Inflation Reduction Act (IRA). In het belang van de Europese consument moeten we zelf inzetten om de concurrentie voor te blijven. En dat kan wat mij betreft!

Op dit moment heeft China bijvoorbeeld wereldwijde grip op zeldzame aardmetalen en benodigde grondstoffen voor batterijen in handen waardoor we afhankelijk blijven. Daarom is een grotere focus op recycling van batterijen nodig. Europa moet meer investeren in onderzoek naar grondstofefficiëntere batterijen en technologieontwikkeling.

Onze Europese auto-industrie moet sterker, slimmer, sneller en goedkoper opereren. Hierbij is het behouden van een gelijk speelveld en het te allen tijde waarborgen van onze nationale veiligheid cruciaal. Het gaat er niet om waar een auto vandaan komt, maar of deze volgens de marktspelregels is geproduceerd. Ongelimiteerde staatssteun of het doorspelen van persoonlijke informatie hoort op onze interne markt niet thuis. Wat Europese autobouwers en importeurs nodig hebben is minder regels, lagere belastingen en verminderde afhankelijkheid van China. Alleen dan kunnen we een concurrerende en florerende Europese auto-industrie behouden met auto’s en batterijen met het label: ‘Made in Europe’!

Deze opinie verscheen op 17 februari, 2024 in het AD.