• gepubliceerd
  • leestijd
    ± 1 minuut

Reparatie van producten wordt gemakkelijker en goedkoper

De EU is tot een akoord gekomen over wet die reparatie van producten zoals wasmachines, smartphones en fietsen, aanmoedigt. Dit moet leiden tot goedkopere reparatie, duurzamere consumptie, minder afval en het stimuleren van de reparatiesector. Ik heb namens de Europese liberalen over deze wet onderhandeld en hierbij meerdere belangrijke punten gerealiseerd, waaronder:

1. Lage reparatiekosten

In tijden van alsmaar stijgende prijzen maken lage reparatiekosten het aantrekkelijk om producten te laten repareren. Hierbij heb ik vooral het belang van de beschikbaarheid van voldoende reserveonderdelen en voldoende concurrentie benadrukt. Dit zorgt uiteindelijk voor lagere kosten en dat is goed voor de portemonnee van de consument.

2. Reparatie wordt makkelijker gemaakt

Elke Europese consument heeft ‘recht op reparatie’, ook buiten de wettelijke garantieperiode. Hiermee willen we voorrang geven aan reparatie als dit goedkoper of gelijk is aan de kosten van vervanging. Zo kunnen we langer van onze vertrouwde wasmachine, smartphone of fiets genieten.

3. Geen administratieve rompslomp

We moeten reparateurs niet belasten met onnodige administratieve rompslomp. Daarom heb ik er tijdens de onderhandelingen voor gezorgd dat de verplichting voor het invullen van papierwerk door reparateurs is vervallen.

4. Minder afval

Deze wet stimuleert reparatie en zorgt ervoor dat producten langer meegaan. Dit zorgt natuurlijk ook voor minder afval dat is goed voor het milieu. Door producten van de afvalbak te redden, moedigen we de ontwikkeling van duurzame bedrijfsmodellen aan en zetten we stappen naar een circulaire economie.

Ik ben blij dat het met deze wet gelukt is om het repareren van bijvoorbeeld een wasmachine, smartphone of fiets (financieel) aantrekkelijker te maken. Dat is goed nieuws voor de portemonnee van de consument én voor het milieu. Want minder weggooien, betekent minder afval!